keskiviikko 1. helmikuuta 2023

Nevzorov ei aio palata Venäjälle

Toimittaja Aleksandr Nevzorov ei usko Venäjän olemassaoloon yhdeksän vuoden kuluttua, kertoo Telegram-kanava Mozhem objasnit. Moskovalainen tuomioistuin on määrännyt hänet poissaolevana kahdeksan vuoden vankeuteen Mariupolin tuhoamista koskevista "väärennöksistä".

Nevzorov sanoo, ettei hän aio seuraavien kahdeksan tai yhdeksän vuoden aikana palata Venäjälle. "Monet natsi-Saksan fasismin vastustajat eivät löytäneet itsestään voimia palata sodan jälkeen Saksaan, joka tuntui heistä täysin saastuneelta. Minulla on sama tunne Venäjästä. Minulle tämä ei ole tragedia, olen jo juurtunut tännet (Israeliin), oppinut elämään ja ansaitsemaan rahaa", toteaa toimittaja.

Nevzorov lähti vaimonsa kanssa Venäjältä viime vuoden maaliskuussa. Huhtikuussa Venäjän oikeusministeriö julisti hänet "ulkomaiseksi agentiksi". Vladimir Zelenskyi myönsi toimittajalle ja hänen puolisolleen kesäkuussa Ukrainan kansalaisuuden.

"Olen ihminen ilman kansallisuutta ja maata", sanoo Nevzorov. "Minulla on Ukrainan passi ja olen hyvin ylpeä siitä. Ukrainassa minua ei kuitenkaan pidetä omana. He arvostavat minua liittolaisena, ystävänä, kuin ritarina, joka taistelee Ukrainan puolesta, mutta kokonaan he eivät minua hyväksy. Siksi olen kuin 'Iivana, joka ei muista syntymäänsä'."

Nevzorov kirjoittaa paljon ilmiantojen aallosta venäläisten keskuudessa. "Vasikointi on kuten fasismi läsnä kaikissa ihmisissä. Ihminen on yleensäkin evoluutionsa takia melko alhainen olento. Jokaisen sivistyneen hallituksen tehtävä on olla päästämättä irti tätä kansalaistensa huonointa ominaisuutta. Kun vallanpitäjät tekevät sen tietoisesti, kyseessä on rikos ihmisyyttä kohtaan. Putin on sen tehnyt, ja siksi hänen diktatuurinsa voi perustua vain likaan, vereen ja ilmiantoihin", toteaa toimittaja.

Venäjän uutiset muistaa Nevzorovin ensimmäiset ohjelmat Leningradin televisiossa sekä sen, että hän ei koskaan herättänyt erityistä luottamusta tai sympatiaa. Noh, ainakaan hän ei ollut tylsä. Miehen Telegram-kanava löytyy täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti