perjantai 11. marraskuuta 2022

Venäjän autoala luhistuu

Venäjän automarkkinat supistuvat tänä vuonna noin 60 prosenttia, kertoo talouslehti Kommersant. Suurin osa toimijoista on vetäytynyt pois maasta, tarjonta on vähentynyt ja kotimainen teollisuus on menettänyt tärkeän rahoituslähteen.

Vuosituhannen alusta lähtien voimakkaasti kasvaneet Venäjän automarkkinat supistuvat tänä vuonna enemmän kuin koskaan ennen. Vuoden 2015 devalvaation jälkeen henkilö- ja pakettiautojen myynti laski 36 % ja vuoden 2009 kriisin aikana 50 %.

Venäjän autoteollisuus on pääosin keskeyttänyt tuotantonsa. Suositut eurooppalaiset ja japanilaiset merkit kuten Volkswagen, Skoda, Toyota, Nissan ja Mitsubishi ovat loppuneet varastoista. Korealaiset Hyundai ja Kia jatkoivat autojen kokoonpanoa Venäjällä vähän pitempään, mutta niilläkin pudotus on jopa kahdeksankertainen. Myynnissä on vain kalliita kiinalaisia katumaastureita sekä halpoja Lada Grantoja, joiden väliin jää tyhjä markkinasegmentti.

Euroopan unionin pakotteet kieltävät yli 50 000 euroa maksavien autojen ja yli 300 euron varaosien viennin Venäjälle. Yhdysvallat on kieltänyt autonosien, elektroniikan ja mikrosirujen toimitukset. Ulkomaisten yhtiöiden tuotannon pysähtymisen pääsyyksi mainitaan kuitenkin logistiikkaongelmat, jotka johtuvat etupäässä idästä tulevien reittien ylikuormituksesta. Vaikeuksia aiheuttaa myös epävarmuus markkinoiden kehityksestä, minkä vuoksi komponenttien tilausten suunnittelu on vaikeaa. Kotimaiset yhtiöt joutuvat jatkuvasti etsimään uusia toimittajia, ja jo maksettuja osia ei aina saada Venäjälle.

Pysäytetyt tehtaat eivät toistaiseksi ole saaneet uusia ulkomaisia omistajia. Kiinalaiset pelkäävät pakotteita ja pitävät Yhdysvaltojen ja Euroopan markkinoita tärkeämpinä. Tehtaiden ostaminen edellyttää tuotannon lokalisointia sekä jakelu- ja palveluverkoston rakentamista, joka voi tapahtua vain pitkällä aikavälillä ja vakaassa tilanteessa.

Tämän seurauksena valtio ostaa tehtaita. Sen haltuun ovat päätyneet jo Renaultin ja Nissanin tehtaat, joilla on tarkoitus aloittaa kiinalaisten autojen kokoonpano. Sollers, joka on menettänyt yhteistyökumppaninsa Fordin ja Mazdan, aikoo myös keskittyä kiinalaisautojen valmistukseen.

Ulkomaisten autojen tuonnin ja kokoonpanon lakkaamisen myötä alalta on hävinnyt autojen kierrätysmaksu, joka on käytetty kotimaisen teollisuuden tukemiseen. Nyt sitä maksaa vain Havalin tehdas Tulassa. Tämän seurauksena valtion tukea autoteollisuudelle joudutaan leikkaamaan, ja kiinalaisautojen kokoonpanon myötä maksuun liittyvää kotimaisuusvaatimusta saatetaan alentaa. Autoteollisuus haluaa omavaraisuuden nostamiseksi yli 300 miljardin ruplan edestä halpoja lainoja, joiden lähteeksi ehdotetaan vaikkapa kansallista hyvinvointirahastoa.

Venäjän uutiset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti